Alla inlägg den 10 mars 2008

Av vestibulit - 10 mars 2008 17:29

För fyra år sedan hade jag sex för första gången och uppplede det väldigt smärtsamt. Som jag hade hört kunde det göra lite ont i början. Men det skulle väll inte brännas och svida? 

  Det är inte förens ungefär tre år senare jag fick veta att jag hade just vestibulit. Och där hade jag kämpat flera år att försöka ha sex, även om det gjorde ont. Jag tänkte:  "äh men det går över snart, om jag försöker lite till"


Det jag inte visste var att mitt tillstånd skulle försämrats otroligt mycket, eftersom jag inte lyssnade på min kropp. Det gjorde ju ont. Varför fortsatte jag ha sex undrar jag idag. 

 Hade jag vetat det jag vet idag, hade jag aldrig utsatt min kropp för den misshandeln jag så oerfaret  utsatte mig själv för, gång på gång.


Jag är äldigt glad att jag träffade rätt gynekologer, Rätt kurator och att jag flyttade hemmifrån. 

Jag sökte all hjälp jag kunde få och flyttade mig själv från press, stress och andra ansvar som jag bar på i onödan. 


Av vestibulit - 10 mars 2008 16:39

Vestibulit är en förkortning av vulva vestibulitis syndrom. Det är alltså en sjukdom i vulvan, i underlivet. Vestibulitis beskriver var sjukdomen sitter. Väggarna som är precis vid ingången till slidan heter vestibulum. Slemhinnorna för en kvinna som lider av vestibulit är skadade. De kännetecknas av att slemhinnorna har extra nerverändar som bildats efter att slemhinnorna blivit sköra och utsats för påfestringar. Nerverna är oerhört känsliga och ömma och har inte förmågan att skydda sig mot smärta.

Vulva vestibulitis syndrom är en relativt ny sjukdom eller nyupptäckt. Eftersom det är en sjukdom i underlivet är det inget problem man vill ta upp med vem som helst, många lider av vestibulit i tysthet. Man drar sig för att gå på gynundersökning eftersom det innebär mycket smärta. En del har fått diagnosen, andra inte. Den är svår att se och inga klara behandlingar finns. Media har uppmärksammat sjukdomen emellanåt och fler vulvamottagningar planeras över landet.

Jag kopierade texten från Vestibulit.com

Det är en väldigt bra beskrivning på sjukdommen. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards